Quizzes

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Les Questionnaires

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Introduction to Retirement IncomeIntroduction au revenu de retraite

This section is a general introduction to retirement planning and retirement income in Canada. The following questions will test your general knowledge and will identify any knowledge gaps you might have. 

Cette section est une introduction générale à la planification de la retraite et au revenu de retraite au Canada. Les questions suivantes mettront à l'épreuve vos connaissances générales et identifieront les lacunes que vous pourriez avoir dans vos connaissances.

Government Retirement ProgramsRégimes de retraite gouvernementaux

Canadians can save for retirement through a mix of public and private programs. These programs include:

Programmes d’épargne-retraite mis sur pied par le gouvernement Les Canadiens peuvent économiser en vue de leur retraite en participant à des régimes publics et à des régimes privés, notamment :

Individual Savings PlansRégimes d’épargne individuels

Canadians are encouraged to save for retirement by utilizing the individual savings plans that are available. Each savings plan type has unique advantages and offers a great way for Canadians to save. Savings plans available to Canadians include:

Registered Retirement Savings Plans (RRSP) —  An RRSP is a retirement savings plan that you establish, registered with the Canada Revenue Agency, to which you or your spouse or common-law partner contribute. RRSP contributions are tax-deductible, and any income you earn in the RRSP is usually exempt from tax as long as the funds remain in the plan. Withdrawals will be taxed.

Tax-Free Savings Accounts (TFSA) — The Tax-Free Savings Account (TFSA) program is a way for individuals age 18 and older (with a valid social insurance number) to set money aside on a tax-free basis throughout their lifetime. Contributions to a TFSA are not deductible for income tax purposes. Contributions and income earned in the account (for example, investment income and capital gains) are generally tax-free, even when withdrawn. Administrative or other fees in relation to TFSA, and any interest or money borrowed to contribute to a TFSA, are not deductible. 

Registered Retirement Income Fund (RRIF) — According to Investopedia: Registered Retirement Income Fund (RRIF) is a retirement fund similar to an annuity contract that pays out income to a beneficiary or a number of beneficiaries. To fund their retirement, RRSP holders often roll over their RRSPs into an RRIF. RRIF payouts are considered a part of the beneficiary's normal income and are taxed as such by the Canada Revenue Agency in the year that the beneficiary receives payouts. The organization or company that holds the RRIF is known as the carrier of the plan. Carriers can be insurance companies, banks or any kind of licensed financial intermediary. The Government of Canada is not the carrier for RRIFs; it merely registers them for tax purposes.

Home Buyers Plan (HBP) — The Home Buyers Plan (HBP) is a program that allows you to withdraw up to $25,000 in a calendar year from your registered retirement savings plans (RRSPs) to buy or build a qualifying home for yourself or for a related person with a disability. 

Lifelong Learning Plan (LLP) — The Lifelong Learning Plan (LLP) allows you to withdraw amounts from your registered retirement savings plan (RRSPs) to finance full-time training or education for you or your spouse or common-law partner. You cannot participate in the LLP to finance your children's training or education, or the training or education of your spouse's or common-lawpartner's children.

Les Canadiens sont invités à utiliser les régimes d’épargne individuels à leur disposition pour épargner en vue de la retraite. Chaque type de régime d’épargne présente des avantages uniques et offre aux Canadiens un excellent moyen d’épargner. Voici quelques-uns des régimes d’épargne qui sont à la disposition des Canadiens :

Régime enregistré d’épargne-retraite (REER) – Le REER est un régime d’épargne-retraite établi auprès d’une institution financière et enregistré auprès de l’Agence du revenu du Canada. Chaque dollar investi dans le REER vient réduire l’impôt à payer dans l’année où vous avez versé la cotisation. Les sommes investies dans le REER deviennent imposables seulement lorsque vous les retirez au moment de votre retraite. Tout revenu de placement accumulé dans votre REER est exonéré d’impôt tant et aussi longtemps qu’il reste dans le régime.

Compte d’épargne libre d’impôt (CELI) – Le CELI est un instrument d’épargne enregistré qui permet aux Canadiens de gagner des revenus de placement à l’abri de l’impôt et ainsi de combler plus facilement leurs besoins en matière d’épargne tout au long de leur vie. Contrairement à un REER, les fonds ne sont pas imposables lorsqu'ils sont retirés.

Fonds enregistré de revenu de retraite (FERR) – Le FERR est un arrangement entre un particulier et un émetteur (une compagnie d’assurance, une société de fiducie ou une banque) enregistré auprès de l'ARC. Les revenus de placement accumulés dans le FERR sont à l’abri de l’impôt. Les montants au moins égaux aux retraits minimaux autorisés par la loi doivent être payés à partir d'un FERR et sont imposables dès que le rentier les reçoit.

Régime d’accession à la propriété (RAP) – Ce programme vous permet de retirer dans une année civile jusqu’à 25 000 $ de vos régimes enregistrés d’épargne-retraite (REER) pour acheter ou construire une habitation admissible pour vous-même ou une personne handicapée qui vous est liée.

Régime d’encouragement à l’éducation permanente (REEP) – Le REEP vous permet de retirer des montants de vos REER pour financer votre formation, vos études ou celles de votre époux ou conjoint de fait. Le REEP ne peut pas servir à financer la formation ou les études de vos enfants, ni celles des enfants de votre époux ou conjoint de fait.

Workplace Retirement Savings PlansRégimes d’épargne-retraite en milieu de travail

There are number of ways an employer can support employees’ retirement savings. Workplace savings plans allow employees to save on a tax-assisted basis, meaning that benefits, contributions or investment income accumulate without the employee paying income tax until the benefit or amount is withdrawn.

Il existe de multiples façons pour les employeurs d’aider leurs employés à épargner en vue de la retraite. Les régimes d’épargne d’employeur permettent aux employés de reporter l’impôt à payer. Autrement dit, les prestations, les cotisations ou les revenus de placement s’accumulent à l’abri de l’impôt jusqu’au moment du retrait.

Canada Pension Plan Investment Boardl’Office d’investissement du Régime de pensions du Canada (OIRPC)

The federal government introduced the Canada Pension Plan (CPP) in 1965 as a mandatory savings plan financed through employer and employee contributions, to ensure Canadians could build a financial foundation for their retirement years. CPP was designed to take in contributions through payroll deductions, and then use these contributions to pay for the benefits going out to retirees. This model worked well because Canada’s population demographics were in CPP’s favour: there were 6.5 workers for every one retiree, and people spent more time contributing to CPP than they did drawing from it after retirement.

By the mid-1990s, however, Canada’s demographics had changed. The number of workers per retiree was shrinking, so fewer contributions were coming in compared to the amount of benefits going out. Also, senior life expectancies increased, meaning benefits had to be paid for longer periods of time. In 1996, contributions to the CPP were $11 billion while the benefits being paid out were $17 billion. The funding model for CPP was no longer sustainable, so changes needed to be made.

In response, Canada’s provincial and federal governments came together to create bold reforms and ensure the CPP would be there for generations to come. This included creating an independent investment manager, called the Canada Pension Plan Investment Board or CPPIB, to generate long-term investment income to help pay benefits. As a result, the CPP is now on a solid financial footing: the plan has over $400 billion in assets (as of June 30, 2019) and is expected to be sustainable for the next 75 years.

Le gouvernement fédéral a créé le Régime de pensions du Canada (RPC), en 1965 pour en faire un véhicule d’épargne obligatoire financé par des cotisations patronales et salariales. L’objectif de l’initiative était d’offrir aux Canadiens une base financière pour leurs années à la retraite. Le RPC a été conçu pour prélever des cotisations au moyen de retenues salariales, puis financer les prestations versées aux retraités à même ces cotisations. Ce modèle fonctionnait bien parce que la situation démographique du Canada était à l’avantage du RPC : il y avait 6,5 travailleurs pour chaque retraité et les gens passaient plus de temps à cotiser au RPC qu’à en tirer des prestations à la retraite.

Au milieu des années 1990, cependant, la situation démographique avait changé au Canada. Le nombre de travailleurs par retraité avait diminué de sorte que les cotisations prélevées étaient moins nombreuses en regard du montant versé en prestations. De plus, l’espérance de vie des personnes âgées a augmenté, ce qui signifiait que les prestations seraient versées pendant de plus longues périodes. En 1996, les cotisations au RPC totalisaient 11 milliards de dollars, tandis que les prestations versées s’élevaient à 17 milliards de dollars. Comme le modèle de financement du RPC n’était plus viable, des changements s’imposaient.

Les administrations provinciales et fédérale du Canada ont donc uni leurs efforts et mis en place d’importantes réformes visant à assurer la pérennité du RPC. Ces réformes incluaient la création d’un organisme de gestion de placements professionnel indépendant, appelé l’Office d’investissement du Régime de pensions du Canada (OIRPC), ayant pour mandat de générer des revenus de placement à long terme pour garantir le versement des prestations de retraite. Ainsi, le RPC repose désormais sur une assise financière solide : la caisse dispose d’un actif de plus de 400 milliards de dollars (à partir de 30 juin 2019) et devrait être financièrement viable pour les 75 prochaines années.

Receiving CPP PaymentsRecevoir des prestations du RPC

It is important that you contribute to CPP during the course of your working years – and it’s even more important that you take them at the right level and time for you, depending on your personal financial situation. Depending on when you decide to start your CPP benefits, the monthly amount that you receive can vary dramatically. Take the quick quiz to find out more!

Il est important que vous cotisiez au RPC au cours de vos années de travail - et il est encore plus important que vous les preniez au bon niveau et au bon moment pour vous, selon votre situation financière personnelle. Selon le moment où vous décidez de commencer à toucher vos prestations du RPC, le montant mensuel que vous recevez peut varier considérablement. Répondez au questionnaire rapide pour en savoir plus !